Gap-analyse

Gap-analyse med Post-it® Meeting Charts

Identificerer muligheder for at nå jeres fulde potentiale.


Gap-analyse er en uundværlig metode, når I skal vurdere jeres nuværende præstation imod potentiel præstation.

Ved at identificere, hvordan jeres aktiver og ressourcer udnyttes (og måske underudnyttes), gør gap-analyse det muligt at nå virksomhedens mål tidligere – både på kort og lang sigt.
 

  • 1

    Identificer det emne, hvorpå I vil foretage en gap-analyse. Det kan være hvad som helst, der er essentielt for jeres arbejde, inklusive: indtægtsskabelse, omkostningsreduktion, produktudvikling osv.

    Identificer emnet

  • 2

    Skriv dette emne på en stor flade, såsom en Post-it® Meeting Chart, så teammedlemmer kan se.

  • 3

    Skriv ned på denne flade, hvor I står på nuværende tidspunkt i forhold til jeres emne. Dette vil primært være målinger eller egenskaber, men kan også anvendes for branding (dvs. opfattelse af jeres produkt).

  • 4

    Skriv herefter, hvor I gerne vil nå hen over en given tidshorisont. Vil I f.eks. gerne tilføje tre vigtige funktioner til jeres produkt over de næste 18 måneder?


    Skriv jeres næste tidshorisont

  • 5

    Beslut, hvordan tomrummet skal udfyldes. Nogle udbredte måder at fuldføre denne del på inkluderer brug af Fiskebensmetoden eller udførelse af en SWOT-analyse. Eller simpelthen at udfylde tomrummet med de "6 M'er":

    • • Mennesker – beskriv de nødvendige menneskelige ressourcer
    • • Metode – identificer de nødvendige processer
    • • Målinger – identificer de nødvendige målinger
    • • Maskiner – bestem den påkrævede teknologi
    • • Materialer – identificer de nødvendige varer (fra råvarer til markedsføringssikkerhed)
    • • Minutter – hvor lang tid det vil tage at nå jeres mål
  • 6

    Begynd med at identificere måder, hvorpå der kan bygges bro mellem disse tomrum – samarbejd med essentielle teammedlemmer for at identificere handlinger, der kan gøre tomrummene mindre, og datoer for implementering af disse handlinger. Lav en intern statusopgørelse for at vurdere, hvad I har på nuværende tidspunkt, og hvad I behøver for at gribe hvert tomrum an – lige så vel som et potentielt budget for hver sektion.

  • 7

    Afhold jævnlige samarbejdssessioner dagligt, ugentligt eller hver anden uge for at vurdere fremgang og dokumentere, hvilke skridt der er undervejs og fuldførte.


    Afhold jævnlige samarbejdssessioner


TAGS
    samarbejde proces meeting_charts labels_på_rulle
    VIL DU HAVE FLERE TIPS & IDEER?

    Hold mig opdateret om Post-it® Brand tilbud med mere!


    Andre 3M-websites
    FIND FORHANDLER
    Følg Post-it® Brand:
    3M, Post-it® og farven Canary Yellow™ er varemærker tilhørende 3M.
    Skift lokation
    Danmark - Dansk