Create a process flow diagram to kickstart your plans
webLoaded = "false" Loadclientside=No

Simpelt proces flowdiagram med Post-it® Brand

En trinvis tilgang til optimering.


Nogle gange er den bedste måde at planlægge/optimere trinene i en proces at visualisere dem. Det simple proces flowdiagram giver en letanvendelig metode til at finde ud af alt, hvad der skal vides om jeres system.

Vil I vide, hvordan et system kan implementeres eller forbedres? Et simpelt proces flowdiagram er en effektiv måde at kortlægge jeres proces og dokumentere, hvordan en specifik opgave udføres. Kom i gang ved at samle et lille team, som kender processen, find noget vægplads, saml nogle skrivematerialer, og følg disse grove retningslinjer:

  • 1

    Skab en nøgle til at hjælpe med kortlægning af processen:
    a. Ovaler symboliserer typisk starten og/eller slutningen på en proces.
    b. Rektangler indikerer instruktioner eller handlinger.
    c. Diamanter viser beslutninger, der skal træffes.

    Disse symboler vil blive forbundet med hinanden via pile, som viser processens flow.

                                     Skab en nøgle til af hjælpe med kortlægning af processen

  • 2

    Spørg teamet, hvad flowdiagrammets fokus er. Kortlægger I en distributionskanal? En godkendelsesproces? Osv. Skriv dette fokus øverst på diagrammet, og bed hvert teammedlem om at bruge et par minutter på at nedskrive de vigtigste trin i processen for at nå fokusmålet.

  • 3

    Start diagrammet med at tegne ovalen på en Post-it® note og kald den “Start”.

  • 4

    Gå videre til første handling/spørgsmål, og brug rektanglet eller diamanten afhængigt af jeres specifikke scenarie. Skriv handlingen/spørgsmålet ned, og forbind den/det til “Start”-formen med en pil. (Tip: brug en Post-it® Super Sticky label på rulle til at lave pilen for at give fleksibilitet, i tilfælde af at diagrammet ændrer sig).

    Gå videre til første handling/spørgsmål, og brug rektanglet eller diamanten afhængigt af jeres specifikke scenarie.

  • 5

    Fortsæt sådan igennem hele processen. Dokumenter jeres handlinger og beslutninger i den rækkefølge, de forekommer, og dokumenter alle afklaringer i forbindelse med en beslutning. Nogle beslutninger kan have to (eller flere) forskellige udfald, som leder til forskellige stier – kortlæg dem hver især. Forbind alle handlinger og beslutninger med en pil.

  • 6

    Når I har kortlagt hele processen, placeres en oval i slutningen, der kaldes “Slut”.

    Kald den Slut

  • 7

    Bed teamet om at gennemse diagrammet. Findes der måder til at forbedre jeres proces? Bør der tilføjes yderligere trin? Er de rigtige folk i de rigtige roller? Herfra kan I måske få nye perspektiver omkring effektiviteten af jeres arbejde.

samarbejde proces label_på_rulle notes meeting_notes

TAGS
    VIL DU HAVE FLERE TIPS & IDEER?

    Hold mig opdateret om Post-it® Brand tilbud med mere!


    Andre 3M-websites
    FIND FORHANDLER
    Følg Post-it® Brand:
    3M, Post-it® og farven Canary Yellow™ er varemærker tilhørende 3M.
    Skift lokation
    Danmark - Dansk