Karosserilim og limning af bærende dele

Karosserilim og binding af bærende dele til reparation af karosseri

  • Hvis det ikke er muligt at udføre en fuld svejseproces, eller hvis man ikke vil montere en ikke-bærende del på en bil, kan du nemt bruge 3M-reparationsprocessen med karosserilim.

    Hvis du følger producentens anbefalinger, kan dette produkt bruges til at fastgøre dørbeklædninger, loftsbeklædninger, bagpaneler og vanger. 3M™ Karosserilim er beregnet til at styrke det udskiftede yderpanel yderligere og beskytte mod rust. Der medfølger en livslang garanti mod rust, hvis det bruges sammen med 3M's brugervejledninger.

    3M™ Karosserilim er ikke beregnet til limning af karosseriets bærende dele, såsom stolper, bundpaneler eller chassis. Hvis der er tvivl om, hvorvidt en bestemt del er bærende, bør denne del svejses. Brug 3M™ Stødsikkert lim til bærende dele til reparation af bærende dele.

Svejsning vs. limning

3M-reparationsproces med karosserilim


  • Trin 1

    Trin 1

    Fjern al lak, rust og kontaminering fra den overflade, der skal limes, med 3M™ Roloc™ Børsterondel eller Grovsliber.

  • Trin 2

    Trin 2

    Ret al metal, sæt delen fast med en skruetvinge, og tjek, at den sidder som den skal.

  • Trin 3

    Trin 3

    Rengør alle områder, der skal limes, med 3M™ 08984 Universalafrenser.

  • Trin 4

    Trin 4

    Sæt en dobbeltpatron med klæbemiddel i applikatorpistolen. Skrub låget af klæbemidlet, og doser nok til at det bliver fordelt. Påsæt og lås blandedysen på patronen.

  • Trin 5

    Trin 5

    Påfør klæbemiddel på alle metaloverflader, der skal limes (alle bare metaloverflader).

    Karosserilim indeholder rustbeskyttende egenskaber og har en fremragende klæbeevne på materialer som aluminium, SMC'er (sheet moulded compounds), fiberforstærket plastik (FRP), stål osv.

  • Trin 6

    Trin 6

    Fordel klæbemidlet (med en plastikspatel eller pensel) for at danne en base til beskyttelse mod rust.

  • Trin 7

    Trin 7

    Påfør yderligere klæbemiddel på reservedelen eller den indvendige struktur.

  • Trin 8

    Trin 8

    Spray 3M™ 50410 Weld Thru II Coating på alle områder, der skal svejses.
  • Trin 9

    Trin 9

    Sæt panelet fast med skruetvinger i den rigtige position.

  • Trin 10

    Trin 10

    Fordel udklemt klæbemiddel for at forsegle samlingens yderside langs panelets limede kant.

  • Trin 11

    Trin 11

    Svejs de relevante områder. Du kan svejse, så snart panelet er fastgjort med skruetvinger.

  • Trin 12

    Trin 12

    Spray de indvendige bagskærme og svejsede samlinger med 3M™ 08901/ 08911 eller 08909/ 08919 Hulrumsvoks.

  • Trin 13

    Trin 13

    Skruetvingerne kan fjernes efter 4 timer ved 23 °C. Skruetvingerne skal blive siddende i længere tid, hvis der er nogen trækpåvirkning. Hærdningstiden kan fremskyndes med varme (maks. 120 °C i 45 minutter). Der skal gå 24 timer, inden køretøjet tages i brug igen.

IRSA - 3M™ Stødsikkert lim til bærende dele


Hvis du har brug for et virkelig stærkt klæbemiddel til bærende dele ved limning, skal du bruge IRSA PN07333. Mange OEM'er angiver dette til absorbering af kollissionsenergikraft. Dette klæbemiddel kan også bruges på bærende dele. Det har en fremragende klæbeevne på lav- og højstyrkestål samt på aluminiumsdele.

  • Trin 1

    Trin 1

    Rengør området med 3M™ VHB™ Overfladerensemiddel eller 3M™ Universalrensemiddel 08984 påført med 3M™ Professionelle afrensningsklude 34567 eller en 3M™ Mikrofiberklud.
  • Trin 2

    Trin 2

    Fjern al rust, primer og lak fra de områder, der skal limes, svejses eller nittes sammen, med en 3M Kornstørrelse 80 Roloc™ Sliberondel / Grov Scotch-Brite™ Filbånd eller rondel til overfladebehandling. Lim kun på rent, rustfrit og bart metal.

    Kontrollér, at alle dele passer – inklusive nitter eller bolte – og minimer store mellemrum mellem flangerne for at sikre en ensartet binding.

  • Trin 3

    Trin 3

    Fjern delen fra køretøjet.

    • Alle områder, der skal MIG-svejses skal coates med 3M™ Weld-Thru II Coating (PN50410) i henhold til anvisningerne på dåsen. Der skal ikke påføres klæbemiddel på områder, der skal MIG-svejses.
    • Områder, der skal svejses med modstandspunktsvejning af klemmetypen (STRSW), bør coates med 3M™ Stødsikkert lim til bærende dele (PN07333). Der skal ikke påføres svejseprimer på disse områder.
    • Områder, der skal nittes sammen, skal coates med 3M™ Stødsikkert lim til bærende dele (PN07333). Der skal ikke påføres svejseprimer på disse områder.
  • Trin 4

    Trin 4

    Sæt limpatronen i applikatorpistolen, åbn og udlign patronen ved at presse lige akkurat nok produkt ud til at være sikker på, at begge dele er til stede ved dysens spids. Sæt en 3M-blandedyse på patronen, og lås den på plads med låsekraven, der følger med patronen. Tryk en lille mængde ud gennem blandedysen, og kassér det.

  • Trin 5

    Trin 5

    Påfør en streng af klæbemiddel på alle bare metaloverflader på begge emner, der skal bindes sammen. Brug en plastikspatel eller syrepensel til at sprede klæbemidlet, så det dækker alle bare metaloverflader.

  • Trin 6

    Trin 6

    Påfør en streng af klæbemiddel med 3-6 mm diameter til ÉN del – midt på flangen (eller i henhold til OEM-producentens vejledning i bilreparation). Brede flanger og flanger med små hulrum kræver muligvis en større streng. Påfør en tilstrækkeligt stor streng til, at klæbemidlet kan udfylde alle hulrum og blive presset ud af flangesamlingen, så du er sikker på, at leddet er fuldstændigt forseglet.

  • Trin 7

    Trin 7

    Pres delene sammen med en skruetvinge eller en anden mekanisk spændemekanisme, der anbefales af OEM-producenten. Fjern evt. udklemt klæbemiddel for at forsegle samlingens yderside langs alle kanter.
  • Trin 8

    Trin 8

    Udfør modstandspunktsvejsning af klemmetypen (STRSW) på de relevante områder, inden klæbemidlet er hærdet. Forsøg IKKE at MIG-svejse gennem klæbemidlet. Montér nitter eller andre fastspændingsbolte, mens klæbemidlet endnu ikke er hærdet – typisk inden for to timer efter påføring af klæbemidlet.
     

    • FORSIGTIG: Klæbemidlet kan være brændbart. Udfør enhver form for MIG-svejsning mindst 50 mm væk fra klæbemidlet. Som ved enhver anden form for svejsning, skal du have passende brandslukningsmiddel inden for rækkevidde og være opmærksom på enhver form for røg eller flammer.
    • Modstandspunktsvejsning af klemmetypen (STRSW) gennem ikke-hærdet klæbemiddel ER i orden.
  • Trin 9

    Trin 9

    Spray indvendige hulrum og svejsede samlinger med gul eller transparent 3M™ Hulrumsvoks.

  • Trin 10

    Trin 10

    Hvis delene kun skal bindes sammen med klæbemiddel, kan skruetvingerne fjernes efter 8 timer ved 23 °C.

      

    • Delene skal spændes fast i skruetvinger i længere tid, hvis temperaturen er under 23 °C, og/eller hvis der er nogen trækpåvirkning på delen/bindingsfladen.
    • Hærdningstiden kan forkortes ved at anvende varme (maksimalt 80 °C/175 °F i 30 minutter), hvis det sker inden for 2 timer efter påføring af klæbemiddel.
    • Skruetvingerne kan fjernes med det samme fra dele med nitter eller STRSW.

     

Der skal minimum gå 24 timer ved 23 °C, inden køretøjet tages i brug igen.