Bilreparation

Skadesreparation

Tendenser inden for bilproduktion

  • Inden for de seneste 10 til 15 år har forskellige typer af højstyrkestål i høj grad overhalet brugen af standardstål og andre jernholdige materialer. Der har desuden været vækst inden for brugen af lette materialer som f.eks. aluminium og kompositmaterialer.

    I alle moderne biler er der områder med højstyrkematerialer ved siden af materialer, som er specialdesignet til at absorbere stød og på den måde beskytte køretøjets passagerer.

    Brugen af højstyrkestål giver også mulighed for reduceret karosseritykkelse, så bilen bliver lettere, men samtidig fastholdes en høj sikkerhed ved sammenstød.

Bilmaterialer
  • En anden ændring ses i den måde, som bilernes karosserier opbygges på – på grund af de nye materialer er der mindre punktsvejsning, men øget brug af klæbemidler og nitter, hvilket danner grobund for nye reparationsmetoder, f.eks. større brug af 'braising' og kombineret brug af klæbemidler med nitter.

    Ovenstående ændrer den måde, som moderne biler skal repareres på:

    Højstyrkestål er mere følsomt over for varmepåvirkninger, og panelernes reducerede tykkelse kræver mere præcise slibemetoder for at forhindre en forringelse af konstruktionens integritet.


  • Slibning og grovslibning på autoværkstedet

    Processerne for grovslibning og slibning på autoværkstedet kan opdeles i forskellige områder:

      

    3M har løsninger til alle disse aktiviteter, og løsningerne kan bruges til at øge produktiviteten og give en mere jævn overgang til lakeringsområdet med henblik på den sidste omlakering.

      1. Fjernelse af lak før svejsning eller limning for at afdække materialet til metallet med henblik på reparation.
      2. Arbejde med metallet for at fjerne svejsesøm.
      3. Slibning af metallet
  • Svejsesømme og reparation af svære overfladeskader

    Epoxymetalfylderen erstatter den traditionelle tinlodningsproces i forbindelse med deformationer fra moderne lavtemperatursvejsning og reparationer af dybe ridser i højstyrkestål, galvaniseret stål og aluminiumsoverflader.

  • Udskiftning og montering af forrude

    Der findes en række polyurethanklæbemidler, som er designet til limning af forruder, sideruder og bagruder. Limen er let at trykke ud med 3M™-applikatorer og fås i en række forskellige størrelser poser og patroner. Der findes tre versioner, hvormed kunden kan hente bilen fra værkstedet efter én, tre eller otte timer.

  • Tætning af samlinger på autoværkstedet

    3M tilbyder en række forskellige løsninger til tætning af samlinger alt efter dine behov – kombineret med forskellige applikatorer kan man opnå forskellige finishes, så det passer til bilens oprindelige udseende. Uanset om det er til standardsamling, våd-på-våd processer eller tætningsmasse til samlinger på sprøjte har 3M et bredt udvalg af produkter.

  • Karosserilim og limning af bærende dele

    Hvis det ikke er muligt at udføre en fuld svejseproces, eller hvis man ikke vil montere en ikke-bærende del på en bil, kan du nemt bruge 3M-reparationsprocessen med karosserilim.

    Hvis du har brug for et virkelig stærkt klæbemiddel til bærende dele ved limning, skal du bruge 3M-processen med Stødsikkert lim til bærende dele. Mange OEM'er angiver dette til absorbering af kollissionsenergikraft. Dette klæbemiddel kan også bruges på bærende dele.

  • Påføring af beskyttende coatings

    3M™ Accuspray™ HGP-tryksprøjtepistol og PPS™ Trykluftkopper er designet til coatinger med høj viskositet, f.eks. undervognsbeskyttelse, kraftige primere og stenslagscoatings.

    Da det er muligt at kontrollere tykkelsen og finishen, giver systemet minimalt spild både hvad angår produkt og tid, hvilket gør det både hurtigt og effektivt – og derudover reduceres rengøringen til et minimum. Accuspray™-sprøjtehoveder/dyser giver mulighed for påføring af coatings med forskellige teksturer, hvilket betyder, at du nemt kan matche flere forskellige OEM-teksturer og opnå den ønskede finish.

  • Rustbeskyttelse med voks

    På markedet i dag, hvor der hele tiden bruges nye overflader til bilkonstruktion, er brancheorganisationer og OEM'er enige om, at man skal bruge hulrumsvoks til forebyggelse af rust.

    3M™ Hulrumsvoks i gul eller transparent er en enkel og effektiv måde at rustbeskytte en bil, hvilket er en af de vigtigste dele af en Skadesreparation .