• Trin 2 – Slibning

    Trin 2 – Slibning

    Slib nu overfladen med en Excenter-maskine med 3 mm udsving med en blød bagplade og en ekstra bagplade som yderligere stopklods. Det ideelle sliberondel til denne proces er den specielle E-coat Disc 3M™ Hookit™ Sliberondel 337U, kornstørrelse P320.

  • Step 5 b - Blending area preparation - whole area

    Step 5 b - Blending area preparation - whole area

    To prepare the whole blending area, use 3M P1000 abrasive (e.g.. 260L, Flexible Disc or Trizact™) with an interface pad on a DA machine.

Effektiv slibning ved bilreparation

  • Sliberondeller fra 3M er udgangspunktet for perfekte lakeringsresultater. Porteføljen omfatter sliberondeller, slibeark til håndbrug og sliberondeller til vandslibning. Det rette slibeprodukt spiller en væsentlig rolle for at opnå et perfekt resultat ved omlakering af biler. Uanset om det handler om klargøring, slibefylder eller finslibning er vores kvalitetssliberondeller og yderligere sortiment af tilbehør designet til, at du kan udføre dine processer på en sikker og effektiv måde, særligt...

      

     

Trinvis vejledning til slibeproces ved bilreparation


Slibning af polyesterspartel – klargøring til påføring af fylder

  • Trin 1

    Trin 1 – Rengør overfladen

    Som forberedelse til påføringen af polyesterspartel skal reparationsområdet rengøres, og alle løse lakpartikler eller rust skal fjernes. Slib ned til metallet ved at bruge Cubitron™ II 120+ på en excenter-slibemaskine for at opnå den overflade, som polyesterspartelen skal påføres.
  • Trin 2 – Påfør slibekontrolfarve, og tilpas kanten

    Trin 2 – Påfør slibekontrolfarve, og tilpas kanten

    Påfør 3M slibekontrolfarve for at fremhæve eventuelle 120+ ridser, og slib derefter overgangen omkring metallet med Cubitron™ II 180+ for at forhindre, at opløsningsmidler fra fylderen siver gennem kanterne og medfører efterfølgende randzone/sliberidser.
  • Trin 4 – Påfør slibekontrolfarve på den hærdede spartel

    Trin 4 – Påfør slibekontrolfarve på den hærdede spartel

    Når polyesterspartlen er hærdet, påføres 3M slibrkontrolfarve for at fremhæve spartenstrukturen og give mulighed for kontrolleret, hurtig slibning. Slibekontrolfarve bidrager også til at reducere tilstopning og forlænger sliberondellens levetid.

  • Trin 5 – Slibning af polyesterspartel

    Trin 5 – Slibning af polyesterspartel

    Brug 3M Cubitron™ II 120+ med maskine eller med slibeklods, og fjern støv for hurtigere formning af det spartlede område
  • Trin 6 – Påfør slibekontrolfarve igen for at fremhæve fine ridser

    Trin 6 – Påfør slibekontrolfarve igen for at fremhæve fine ridser

    Påfør 3M slibekontrolfarve igen for at fremhæve dybe ridser og mindre fejl i overfladen, som kan fjernes med fint sliberondel.

  • Trin 7 – Fjern eventuelle ridser

    Trin 7 – Fjern eventuelle ridser

    For at klargøre overfladen til påføring af fylder, skal mængden af 180+-ridser slibes efter med P240. Brug slibeark på en håndklods for at opnå det mest udjævnede resultat.
  • Trin 8 – Sidste slibning før fylder

    Trin 8 – Sidste slibning før fylder

    Efter manuel slibning skal du bruge en excenter -maskine (Festool Automotive Systems LEX 150 / 5 eller Festool Automotive Systems ETS / EC 150 / 15) og Cubitron™ II 220+ efterfulgt af P400 / P500 på kanterne og forbedre fylderens vedhæftning.

  • Trin 9 – Udsprøjtningsområde

    Trin 9 – Udsprøjtningsområde

    Beskyt midlertidigt alle omgivende kanter med afdækningstape, før du klargør udsprøjtnings området.

  • 9a: Brug 3M™ Fleksible slibeark P800/P1000 til at klargøre kanter og linjer i det område, som basefarven skal udsprøjtes i.
  • 9b: Brug 3M P800/P1000-sliberondel (f.eks. 260L+, Fleksibel rondel eller Trizact™) til at klargøre hele udsprøjtningsområdet med en bagplade på en excenter-maskine.
  • 9c: Brug en grå Scotch-Brite™-rondel på en excenter-maskine med fjernelse af støv, rengør overfladen til klargøring til påføring af basefarve, tør overfladen ren med en 3M-afrensningsklud og egnet affedtningsmiddel, og afdæk derefter fylderområdet.

    Påfør den valgte fylder, og lad den hærde i henhold til anbefalingerne fra lakproducenten.

Finslibning før lakering – klargøring af fylderroverflade, klar til påføring af basefarve

  • Trin 1 – Påfør slibekontrolfarve

    Trin 1 – Påfør slibekontrolfarve

    Påfør slibekontrolfarve på fylderområdet, så du bedre kan styre slibearbejdet.

  • Trin 2 a – slib overfladen

    Trin 2 a – slib overfladen

    Det første trin i fylderslibning udføres med P320 / P400 ved hjælp af 3M-slibeark på en håndklods i det centrale reparationsområde over fylderen for at udjævne overfladen.

  • Trin 2 b – Påfør igen slibekontrolfarve

    Trin 2 b – Påfør igen slibekontrolfarve

    Påfør Dry Guide Coat igen på det slebne område for at fremhæve fine ridser, der skal fjernes.

  • Trin 3 – Manuel slibning af linjer

    Trin 3 – Manuel slibning af linjer

    For at undgå udbrud med førnævnte DA-slibning skal alle kanter og linjer i reparationsområdet første slibes ved håndkraft ved hjælp af Hookit™ Fleksible slibeark P800.

    Tip: Det er vigtigt ikke at slibe gennem fylderen og ned til det bare metal. Hvis dette sker, skal du sørge for at afdække dette område med den nødvendige tykkelse (efter anbefalingerne fra lakproducenten!) Et dårligt behandlet område har en mørkere basefarve og kan i sidste ende medføre kontaktkorrosion.

  • Trin 4 – Fjernelse af struktur i fylderpåføring

    Trin 4 – Fjernelse af struktur i fylderpåføring

    Slib nu overfladen med Festool Automotive Systems LEX3 150 / 3 eller Festool Automotive Systems EETS / EC 150 / 3 med en blød bagkant. Brug kornstørrelse P400 / P500 til at fjerne strukturen i den tidligere fylderpåføring, og opnå en perfekt overflade til påføring af basefarve.
  • Trin 5 a – Klargøring af udsprøjtningsområde – Kanter

    Trin 5

    Brug en grå Scotch-Brite™-rondel på Festool Automotive System excenter-maskinen til fjernelse af støv, og rengør overfladen til klargøring til påføring af basefarve. Tør overfladen ren med en 3M-afrensningsklud og egnet vandbaseret affedtningsmiddel.
  • Trin 6 – Sidste rengøring

    Trin 6 – Sidste rengøring

    Som sidste trin før påføring af basefarve skal overfladen rengøres med 3M™ Tack Cloth Aqua, når bilen er klar i sprøjtekabinen.

E-coatslibning til klargøring af nye dele

  • Trin 1 – Tilpas området

    Trin 1 – Tilpas området

    kontroler at reservedelen ikke har defekter – rengør og affedt i henhold til anbefalingerne fra lakproducenten.

    Ved at arbejde indefra og ud bruges grå Scotch Brite (fra rulle eller ark) til at tilpasse delens indvendige område og omkring hjørnerne og kanterne.

  • Trin 2 – Slibning

    Trin 2 – Slibning

    Slib nu overfladen med en Excenter-maskine med 3 mm udsving med en blød bagplade og en ekstra bagplade som yderligere stopklods. Det ideelle sliberondel til denne proces er den specielle E-coat Disc 3M™ Hookit™ Sliberondel 337U, kornstørrelse P320.

  • Trin 3 – Fjernelse af støv

    Trin 3 – Fjernelse af støv

    Brug en grå Scotch-Brite™-rondel på en excenter-maskine til fjernelse af støv, og rengør overfladen til klargøring til påføring af fylder.

    Udfør den sidste rengøring i henhold til anbefalingerne fra lakproducenten, og påfør fylderen.


  • Nyheder

  • Materialer

  • Forhandlere

  • Support


Andre 3M-websites
bCom
Følg os
Danmark   
Dansk